توام با ناکامی و یاس مردم افغانستان!!

امروز سه شنبه، برابر است با صدمین روز نخست حکومت وحدت ملی. دقیقا، صد روز از تشکیل حکومت وحدت ملی گذشت. در جریان این صد روز، رییس جمهور غنی فرامین زیادی را صادر کرد و نیز، کارهای مهمی را به روی میز کاری خود قرار داد که باید در جریان صد روز، انجام می داد اما این کارها از دیدگاه کارشناسان و مردم افغانستان در حالی که عملی نشده بلکه ناکامی حکومت نیز تلقی شده است.

شماری از کارشناسان می گویند که در صد روز نخست حکومت وحدت ملی، ملت منتظر حکومت قوی، با اراده و متفاوت از حکومت آقای کرزی بود؛ اما مردم افغانستان از این حکومت، مایوس شدند.
نصرالله استانکزی آگاه امور حقوقی و استاد دانشگاه کابل به خبرگزاری جمهور می گوید که حکومت وحدت ملی در سیاست خارجی خود، تا حدودی دست آورد داشته است. سفر غنی به چین، عربستان سعودی، پاکستان، حضور در نشست لندن و نشست سارک، از دست آوردهایی بوده که رییس جمهور غنی در صد روز نخست خود داشته است.
وی می افزاید: آقای رییس جمهور در صد روز نخست خود، باید حکومت وحدت ملی را متفاوت تر از حکومت های قبلی، ایجاد می کرد که متاسفانه نتوانست انتظارات مردم افغانستان را برآورده کند و از همین رو، انتظارات و آرزوهای مردم افغانستان به یاس تبدیل می شود.
این آگاه امور حقوقی در بخش سیاست داخلی افغانستان اشاره نموده و خاطرنشان کرد که در سیاست داخلی حرکت های امیدوارکننده شکل گرفت؛ اما تداوم نیافت.
مبارزه با فساداداری که آغاز آن از کابلبانک شروع شد؛ اما ادامه داده نشد، امنیت در افغانستان تامین نگردید، سرنوشت صلح هنوز هم مشخص نیست، در مجموع، مشکلات عمده در صد روز نخست در سیاست داخلی، حضور سرپرست ها در راس نهادهای حکومتی بود که رهبران حکومت وحدت ملی، نتوانستند در سیاست های داخلی خود، دست آورد داشته باشند.
مردم چه خواهند کرد؟ پرسشی که آقای استانکزی به آن پاسخ می دهد: " روحیه مردم با گذشت هر روز، تضعیف می شود و حالت کنونی، تاثیر منفی به سکتورهای زندگی مردم گذاشته است؛ اگر این حالت همچنان ادامه یابد، اثرات ناگواری را در قبال خواهد داشت و مردم دیگر به سیاست مداران خود اعتماد نخواهند کرد؛ از همین جاست که عمق بی اعتمادی بین مردم و حکومت وحدت ملی، گسترده خواهد شد".
مردم چه می گویند؟
خان محمد باشنده شهر کابل
" حکومت وحدت ملی وعده هایی که کرده بود، در قسمت بهبود بخشیدن وضعیت امنیتی و اقتصادی، متاسفانه کاری نکرد و این صد روز نخست هم، هیچ کاری صورت نگرفت، از جمله کابینه معرفی نشد".
امان بیگ یکی دیگری از شهروندان کابل است
" من که می بینم هیچ نمی شود، بالای رهبران حکومت وحدت ملی اعتماد کرد، وقتی که در زمان کمپاین برای مردم شعار داده و وعده می دهند، مردم را تشویق می کنند که به پای صندوق های رای برای شان رای دهند اما صد روز تیر شد تاهنوز از عمل کردن شعارهای شان خبری نیست".
داود نظری هم شهروند کابل است او چنین می گوید:
" ما از تمام جوانان کشور، رهبران و تمام کسانی که در راس قدرت قرار دارند، دیگر با سرنوشت ملت بازی نکنند. ملت افغانستان سال هاست که در آتش جنگ می سوزد؛ حالا وقت آن است که رهبران در بین شان دست برادری داده به ملت فکر کنند نه به قدرت".
عدم معرفی کابینه، از بزرگترین ناکامی حکومت وحدت ملی خوانده شده است. گزارش هایی تایید ناشده می رساند که اعضای کابینه جدید قرار است هفته آینده برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.