رییس جمهور غنی، پایان کار یک ثلث مجلس سنا را اعلام کرد

رییس جمهور غنی با صدور فرمانی یک ثلث شوراهای ولسوالی اعضای مجلس سنا را غیرقانونی خواند و حکم رییس جمهور پیشین در این مورد را ملغا اعلام کرد.

آقای غنی در این فرمان گفته است که دوره کاری ثلث شوراهای ولسوالی مجلس سنا که از طریق شوراهای ولایتی معرفی شده بودند؛ پس از انتخابات شوراهای ولایتی پایان یافته و دیگر این ثلث نمی تواند به کارش در مجلس سنا ادامه دهد.
فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا که این حکم را در جلسه عمومی مجلس سنا قرائت می کرد گفت که رییس جمهور غنی براساس حکم دادگاه عالی در یک فرمان ختم کار یک ثلث مجلس سنا را اعلام کرده است.
به گفته آقای مسلم یار؛ رییس جمهور از مجلس سنا خواسته تا با دو ثلث به کارش ادامه دهد.
در حکم رییس جمهور آمده است که دولت، انتخابات شوراهای ولسوالی را برگزار می کند.
بر اساس این حکم؛ پس از این مجلس سنا با دو ثلث یعنی ۳۴ عضو انتصابی و ۳۴ عضو که از طریق شوراهای ولایتی به این مجلس راه یافته اند به کارش ادامه می دهد.
در همین حال؛ برخی سناتوران گفتند که این حکم رییس جمهور غنی مجلس سنا را با مشکل عدم نصاب روبرو خواهد کرد.
حسیب الله کلیمزی عضو سنا گفت: " با این حکم مجلس سنا با مشکل مواجه می شود؛ یعنی در صورتی که برخی سناتوران به سفرهای خارجی بروند، نصاب مجلس شکسته می شود".
به گفته او؛ رییس جمهور یا سناتوران جدید انتصاب کند و یا هم بگذارد سناتورانی که از طریق شورهای ولایتی به نمایندگی شوراهای ولسوالی معرفی شده اند به کارشان ادامه دهند.
زلمی زابلی عضو دیگر سنا نیز بیان داشت: یک ثلث سنا باید همانند سابق از طریق شوراهای ولایتی معرفی شوند؛ زیرا مجلس سنا با ۶۸عضو نمی تواند به کارش ادامه دهد و تصمیم هایش نتیجه بخش باشد.
برخی سناتوران خواستار معرفی سناتوران انتصابی به جای سناتوران شوراهای ولسوالی بودند که با انتقاد از طرف سناتوران دیگر روبرو شدند.
به گفته سناتوران؛ انتصابی شدن سناتوران انتخابی به هیچ وجه قابل قبول نیست و خلاف قانون اساسی است.
پس از بحث کوتاه سناتوران در این مورد، فضل هادی مسلم یار حکم ارسالی رییس جمهور غنی را به رای گذاشت.
به جز از یک سناتور، دیگران همه با این تصمیم آقای غنی موافقت کردند.
مجلس سنای شورای ملی افغانستان از ۱۰۲ عضو تشکیل می شود که ۳۴ عضو آن از طریق شوراهای ولایتی، ۳۴ عضو از طریق شوراهای ولسوالی و ۳۴ عضو دیگر از سوی رییس جمهور انتصاب می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.