فیسک: نتانیاهو مثل روزهای سلاخی در غزه، به خودش در سفر به واشنگتن اطمینان دارد

تحلیلگر باسابقه خاورمیانه روزنامه ایندیپندنت، در گزارشی با موضوع سفر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به واشنگتن ، نوشته است که نتانیاهو مانند روزهایی که کودکان غزه را سلاخی می‌کرد، اطمینان دارد که دست پر از واشنگتن باز می‌گردد.

رابرت فیسک تحلیلگر باسابقه روزنامه ایندیپندنت، روز یکشنبه در یادداشتی با موضوع سخنرانی پیش روی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در کنگره آمریکا، نوشته است که وی با همان اطمینانی که از ارتش خود در سلاخی کودکان غزه حمایت می‌کرد، می‌داند که می‌تواند به آنچه که می‌خواهد برسد.

وی در این یادداشت نوشته است که با وجود انتقاداتی که از سفر نتانیاهو به واشنگتن شده و علیرغم اظهارنظرهای صورت‌گرفته مبنی بر وجود اختلاف میان اسرائیل و آمریکا، چنین چیزی وجود ندارد و مقامات آمریکایی همچنان از نتانیاهو حمایت می‌کنند.

در بخشی از یادداشت فیسک آمده است: «دفعه پیش که بی‌بی (نتانیاهو) به هیل (کنگره) رفت، ده‌ها ستون ایستاده از نمایندگان گوسفندوار مردم آمریکا را دید که او را تشویق می‌کردند؛ نمایندگانی که حمایت بی‌چون و چرای آن‌ها از اسرائیل و هراسشان از کوچکترین انتقادی که ممکن است برچسب ضدیهود به آن‌ها بزند، موجب شده تا اینطور به نظر برسد که بی‌بی می‌توانست در ایالات متحده رئیس‌جمهوری به مراتب محبوب‌تر از اوباما باشد.»

فیسک با بیان اینکه تلاش نتانیاهو برای جلب رأی بیشتر و از بین بردن یکی از دستاوردهای سیاست خارجی اوباما، تأثیری بر روابط آمریکا و ایالات متحده نمی‌گذارد. وی در این مورد نوشته است: «وقتی بی‌بی با نشان دادن یک نقاشی بچه‌گانه از یک بمب ایرانی و یک خط قرمز روی آن، خود را در شورای امنیت مضحکه کرد، اعلام کرد که ایران می‌تواند تا پایان سال 2013، تسلیحات هسته‌ای بسازد؛ رسانه‌های آمریکایی هم به صورتی افراطی به یاوه‌های وی پر و بال دادند.»

وی در ادامه هدف اصلی نتانیاهو از سخنرانی در کنگره را پیروزی در انتخابات پارلمانی و همچنین نابود کردن شانس توافق با ایران دانسته و نوشته است که او از حمایت کنگره در این مسیر اطمینان دارد. فیسک در این مورد نوشته است: «نخست‌وزیر اسرائیل می‌داند که او می‌تواند هرآنچه می‌خواهد در آمریکا به دست بیاورد، با همان اطمینانی که او می‌تواند از ارتشش زمانی که صدها کودک را به اسم "دفاع از خود"، سلاخی می‌کنند، حمایت کند.»

تحلیلگر روزنامه ایندیپندنت در ادامه حمایت از اسرائیل را موضوعی فراحزبی دانسته و نوشته است که در پشتیبانی از تل‌آویو، اختلافی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. وی در این رابطه به اظهارات هیلاری کلینتون نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در حمایت اسرائیل در زمان حمله به غزه و همچنین مواضع جب بوش نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان پرداخته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه اسرائیل در سال 2003 نیز عراق را به داشتن تسلیحات کشتار جمعی متهم کرده و آمریکا را به جنگ در خاورمیانه برده بود، نوشته است که وی در سخنرانی این هفته نیز، در مورد تسلیحات کشتار جمعی ایران و ارتباط داعش با تروریسم جهانی، صحبت خواهد کرد.

در پایان یادداشت فیسک آمده است: «مایه تأسف است که بی‌بی در نیویورک به دنیا نیامده است. چراکه آنوقت می‌توانستیم رئیس‌جمهور نتانیاهو را داشته باشیم و دیگر نیازی نبود وانمود کنیم که بین دولت‌های آمریکا و اسرائیل اختلافی وجود دارد.»

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.