از استفاده مواد انفجاری جاسازی شده، فورا جلوگیری شود

سازمان ملل متحد از مخالفان مسلح می‌خواهد تا استفاده از مواد جاسازی‌شده را باید به صورت فوری متوقف کنند.

دفتر یوناما در کابل با نشر اعلامیه ‌یی حمله‌های مسلحانه، انتحاری و انفجاری اخیر را در کشور محکوم کرد.
دفتر معاون سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل می‌گوید که استفاده از مواد انفجاری جاسازی‌شده در کنار جاده‌ها و وسایط نقلیه باید فورا متوقف گردد.
در اعلامیه دفتر یوناما به نقل از نیکولاس هایسم، فرستادۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده ‌است: " این روی‌دادها بار دیگر این واقعیت غم‌انگیز را برجسته کرده که غیر نظامیان باید آسیب استفادۀ بی‌پروا از خشونت را تحمل کنند".
آقای هایسم از مخالفان مسلح می‌خواهد تا استفاده از مواد جاسازی‌شده را باید به گونۀ فوری متوقف سازند.
یوناما از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهد تا با رعایت قوانین بشری مسوولیت‌های خود را هر زمان در نظر داشته از کشتار غیرنظامیان جلوگیری نمایند.
این در حالی ا‌ست که حمله‌های مسلحانه، انتحاری و انفجاری در دو روز اخیر دهها تن را در بخش‌های مختلف کشور کشته و زخمی کرد.
روز پنج‌شنبه در حملۀ گروهی شماری از مهاجمان مسلح به ریاست دادگاه استیناف ولایت بلخ نزدیک به ۲۰ تن کشته و ۶۷ تن دیگر زخمی گردیدند.
همچنین روز گذشته در یک حملۀ انتحاری در ولایت ننگرهار چهارتن کشته و ۱۲ تن زخمی و در یک انفجار در ولایت غزنی، ۲۱ عضو یک خانواده جان باختند.
پیش از این؛ یوناما یا دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش اخیرش گفته بود که تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به ۵ سال گذشته در کشور در حد بالایی قرار دارد.
بر اساس این گزارش؛ در سال ۲۰۱۴ میلادی ده هزار و پنجصد و چهل و هشت فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده اند.
نیکولاس هایسم نماینده ویژه سازمان ملل متحد در کابل گفته بود که، یافته های آنان نشان می دهد که تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۴ میلادی در مقایسه به سال ۲۰۱۳ بیست و دو درصد، افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش؛ در سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۶۹۹ فرد ملکی کشته و ۶۸۴۹ تن دیگرشان زخمی شده اند.
در گزارش همچنین آمده که از سال ۲۰۰۹ میلادی به اینسو مجموعاً ۴۷۷۴۵ فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.