برگزاری نشست ادبی ــ عرفانی در بلخ

عشق، گذشت، عدالت و آرامش همگانی عنوان همایشی بود که به همکاری ریاست فرهنگ ولایت بلخ از سوی انستیتوت آموزشی افغان و با حضور بیش از ۲۰۰ تن از شعرا و نویسندگان کشور از شهرهای هرات، کابل، ننگرهار، سمنگان و بلخ در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ برگزار گردید.

در این همایش دیدگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر و عارف نامدار جهان اسلام در مورد صلح، هم پذیری و داشتن روحیه تساهل و مدارا با جهانیان و پیروان ادیان و مذاهب مختلف بشری بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
ولی شاه بهره یکی از برگزار کنندگان این همایش هدف از برگزاری این نشست را روشن نمودن اذهان عامه مردم و شناساندن فرهنگ اصیل خراسان به جهانیان عنوان نموده و ابراز امیدواری نمود تا از این طریق خدمتی به جامعه فرهنگی کشور کرده باشند.
به گفته وی؛ داشته های غنامند عرفان اصیل اسلامی را که در خطه خراسان رایج است؛ آنان قصد دارند که با راه اندازی این همایش مردم را با فرهنگ پربار گذشته شان آشنا سازند تا از این طریق، شاهد کنش مثبت و تغییر اذهان جامعه از خشونت به سمت زندگی مسالمت آمیز باشند.
صالح محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ که وظیفه میزبانی این نشست را به عهده داشت؛ هدف از برگزاری این همایش ادبی-عرفانی را معرفی اندیشه های مولانای بزرگ و شناساندن افکار والای آن مرد عرصه اندیشه و عرفان به جامعه و گسترش روحیه همدیگر پذیری و ترویج فرهنگ تساهل و تسامح در کشور عنوان نمود.
مولانا جلال الدین بلخی مشهور به "ملای رومی" یکی از بزرگترین شاعران زبان پارسی و در عین حال از بزرگترین عارفان جهان اسلام محسوب می گردد که در سال ۶۰۴ ق در بلخ به دنیا آمده و پیش از فتنه مغول خراسان را ترک گفته و به قونیه، یکی از شهر های ترکیه امروز ساکن شده و عاقبت در سال ۶۷۲ در گذشته است.
مزار وی امروز زیارت گاه عام و خاص است و دیوان غزلیات وی که به کلیات شمس مشهور است؛ مملو از تعابیر عارفانه و عاشقانه است و کتاب دوم ایشان که به مثنوی معنوی معروف است؛ پر از نصایح اخلاقی و نکته های عرفانی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.