مذاکره برای حل بحران اوکراین، امروز در پاریس و مینسک

مذاکرات برای حل و فصل بحران اوکراین و پایان دادن به مناقشه در شرق این کشور که چندین هزار قربانی گرفته است، امروز سه شنبه در پاریس و مینسک پایتخت های فرانسه و بلاروس انجام خواهد گرفت.

به گزارش رسانه های روسی، اجلاس وزیران خارجه گروه چهار موسوم به ''گروه نورماندی'' روز سه شنبه در پاریس برگزار خواهد شد و در آن وزیران خارجه روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین در خصوص حل و فصل بحران اوکراین گفت و گو می کنند.

در دستور کار این اجلاس بین المللی، اجرای توافقنامه مینسک قرار دارد و وزرای خارجه چهار کشور راههای کمک به اجرای مفاد این توافقنامه ازجمله آغاز گفتگوهای مستقیم میان کی یف و نمایندگان جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را بررسی می کنند.

''سرگئی لاوروف'' وزیر امور خارجه روسیه برای این منظور امروز راهی فرانسه می شود و احتمالا در حاشیه اجلاس گروه نورماندی هم با همتایان آلمانی و فرانسوی خود دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

آخرین اجلاس وزرای امور خارجه گروه نورماندی در اواسط ماه آوریل در پاریس برگزار شد و در آن برای انتقال تسلیحات سنگین (تسلیحات با گلوله های بزرگتر از 100 میلیمتری) از خطوط حائل میان نیروهای اوکراینی و شبه نظامیان منطقه دونباس به توافق رسیدند.

روسای جمهوری روسیه و فرانسه و صدراعظم آلمان شامگاه دوشنبه در یک گفتگوی تلفنی به تفصیل در مورد اجلاس وزرای خارجه گروه نورماندی و مسایل مربوط به حل و فصل بحران اوکراین گفتگو کردند.

کاخ کرملین در بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: طرف روسی در این گفتگوی تلفنی بار دیگر بر لزوم توقف فوری حملات از سوی نیروهای دولتی به منطقه دونباس، فعال کردن روند سازش سیاسی، حل مسایل مربوط به اصلاحات قانون اساسی اوکراین و همچنین بهبود اجتماعی- اقتصادی اوضاع در مناطق جنوب و شرق اوکراین تاکید کرد.

امروز قرار است همچنین گروه تماس اوکراین شامل نمایندگان کی یف و مناطق دونتسک و لوهانسک تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا در مینسک پایتخت بلاروس نشست برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، این نشست ساعت چهار بعد از ظهر به وقت مسکو برگزار می شود و

''لئونید کوچما'' رئیس جمهوری اسبق اوکراین به نمایندگی از طرف کشورش با ''دنیس پوشیلین'' و ''ولاددیسلاو دینگو'' نمایندگان مناطق دونتسک و لوهانسک دیدار خواهد کرد و ''میخاییل زورابوف'' سفیر روسیه در اوکراین نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

پیش از این نشست کارگروه های سیاسی، اقتصادی و انسانی زیرمجموعه گروه تماس در مینسک نشستی برگزار خواهند کرد و آخرین وضعیت مناطق مناقشه در شرق اوکراین را مورد بررسی قرار داده و مسایلی را در این رابطه مطرح خواهند کرد.

نشست گروه تماس برای حل بحران اوکراین در شرایطی برگزار می شود که گلوله باران مناطق مسکونی استان های دونتسک و لوهانسک همچنان ادامه دارد و به گزارش رسانه های روسی، در جریان آخرین تیراندازی ها و گلوله باران شهرهای دونتسک در دو روز اخیر، دو غیرنظامی کشته و یک نفر دیگر مجروح شدند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.