نبود بودجه کافی، روی کیفیت خدمات بهداشتی تاثیر منفی گذاشته است

مقامات در وزارت صحت عامه می گویند که به دلیل نبود بودجه کافی در این وزارت خدمات بهداشتی با کیفیت بالا عرضه نمی شود.
 
 

نبود بودجه کافی، روی کیفیت خدمات بهداشتی تاثیر منفی گذاشته است

احمدجان نعیم، معین وزارت صحت امروز به خبرنگاران گفت: در خصوص ارایه خدمات با کیفیت پیشرفت های زیادی صورت گرفته است؛ با آن هم ارایه خدمات بهداشتی برای شهروندان نیازمند کار و منابع مالی بیشتر است.
آقای نعیم تصریح کرد: منابعی که برای بهداشت تخصیص یافته است؛ ۴ درصد بودجه ملی است طبق توسعه سازمان جهانی صحت باید ۱۵ درصد بودجه ملی کشورها به بخش صحت تخصیص داده شود.
وی گفت: " با کمبود بودجه نمی توانیم به سطح کشورهای منطقه خدمات صحی برای شهروندان ارایه کنیم، نظر به توسعه سازمان صحی جهان باید سر هر شهروند کشور در بخش صحت ۶۴ دالر در سال سرمایه گذاری شود تا خدمات صحی با کیفیت ارایه شود در حالی که در افغانستان این رقم بسیار پایین بوده؛ طوری که روی هر نفر ۱۱ دالر سرمایه گذاری می شود".
معین وزارت صحت می گوید که افغانستان هنوز هم در سطح کشورهای منطقه رقابت نمی تواند؛ زیرا شورای پزشکی در کشور ایجاد نشده و بدون شورای پزشکی، داکتران در بخش تخصص در کشورهای خارج فعالیتی نمی توانند.
وی ابراز خوشبینی کرد که عرضه خدمات بهداشتی در کشور از نگاه کیفیت در سیر سعودی قرار دارد و شاید تا یک سال دیگر، شورای پزشکی به همکاری کشور هندوستان ایجاد شود.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که امروز از روز جهانی کیفیت و مصونیت مریض در انستیتوت پزشکی فرانسه در کابل گرامی داشت به عمل آمد.
داکتر اریک جیسون، رییس موسسه زنجیره امید فراسنه گفت: این موسسه متعهد است تا از ابتکارات انستیتوت پزشکی فرانسه برای کودکان در قسمت عرضه خدمات بهداشتی با کیفیت در افغانستان توسط سهیم ساختن بهترین طرزالعمل ها و شیوه های تداوی امراض از طریق ماموریت های صحی دراز مدت و کوتاه مدت حمایت نماید.
از روز جهانی کیفیت در سال ۱۹۹۰ به منظور افزایش سطح آگاهی مردم درباره کیفیت تجلیل شد که از آن به بعد، همه ساله از این روز در سرتاسر جهان به شمول افغانستان تجلیل می گردد.
خدمات بهداشتی با کیفیت و ایمنی مریض از اصول اساسی مراقبت های صحی محسوب می گردد؛ اما در افغانستان، شهروندان از پایین بودن کیفیت خدمات بهداشتی شاکی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.