موضوع کشتی مرمره: امکان دستگیری نتانیاهو در اسپانیا

یک قاضی اسپانیایی راهی را در قانون یافته است که بر اساس آن، اگر بنیامین نتانیاهو و همچنین 6 وزیر اسرائیل که در حادثه کشتی مرمره نقش داشته‌اند، وارد خاک اسپانیا شوند، بتوان آن‌ها را مورد بازجویی قرار داد.

این قاضی ارشد به پلیس اسپانیا دستور داد تا موضوع تعقیب نتانیاهو و 6 وزیر او در گذشته و حال، موشه یعلون، دان مریدور، الی یشای، آویگدور لیبرمن، ایهود باراک و بنی بگین را مدیریت کند. در گذشته سه شهروند اسپانیایی که از مسافران مرمره بودند، علیه این افراد، دادخواستی را ارائه کرده بودند.
در سال 2010، در پی شکایت سه شهروند اسپانیایی، قاضی اسپانیایی اعلام کرد که باید از اختیارات قانونی بین‌المللی استفاده کرد. نمایندگان حزب حاکم به دلیل دارا بودن اکثریت در پارلمان، موفق شدند تا اختیارات بین‌المللی را در قانون اسپانیا خنثی کنند و این قاضی، شاکیان پرونده مرمره را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع داد.
 
اخیرا قاضی به نام "د لا ماتا" راهی را در قانون پیدا کرده است که بر اساس آن، در صورت ورود متهمان این دادخواست به خاک اسپانیا، امکان بازجویی از آن‌ها وجود دارد.این قاضی به پلیس اسپانیا دستور داد تا پرونده‌ای را با جزئیات فردی نتانیاهو و این شش اسرائیلی تهیه کرده و تعقیب این 7 نفر را مدیریت کند. پلیس موظف است تا در صورت ورود هریک از آن‌ها به اسپانیا، به دادگاه اطلاع دهد.
در این صورت، قاضی می‌تواند مظنونین را برای بازجویی و محاکمه دستگیر و زندانی کند. با این وجود، بر اساس قانون اسپانیا، اگر دولت اسپانیا این افراد را دارای مصونیت دیپلماتیک اعلام کند، قاضی موظف نیست تا اقدامی علیه نتانیاهو اتخاذ کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل، در پاسخ گفت: این موضوع سال‌ها که در روندهای قضایی مطرح است. اسرائیل و سفارت آن در مادرید به این موضوع رسیدگی می‌کنند. ما امیدوار هستیم که این پرونده به زودی بسته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.