هرتسوگ خواستار تشکیل یک سازمان نظامی متشکل از اسرائیل و کشورهای میانه رو عرب شد

به گزارش پایگاه خبری صهیونیستی "تایمز آو اسرائیل"، "اسحاق هرتسوگ"(Isaac Herzog) رهبر مخالفات دولت اسرائیل و رئیس حزب کار، در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت آرایش تهدیدات موجود در خاورمیانه، یک فرصت تاریخی برای اسرائیل فراهم ساخته است.

"هرتسوگ" اظهار داشت اگرچه فلسطینی ها هر روز با چاقو به اسرائیلی ها حمله می کنند و اسرائیل دارای دست راستی ترین دولت از زمان دوره نخست زمامداری نتانیاهوست و با وجود اینکه "اوباما" هفته گذشته اعلام داشت دولت این کشور در دوره باقیمانده زمامداریش، از دستیابی به توافق صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها دست کشیده است، اما قیام داعش و تهدید هسته ای ایران، یک فرصت تاریخی را برای ایجاد سازمان نظامی، مشابه "ناتو" متشکل از اسرائیل و کشورهای عربی، فراهم ساخته است.
این مقام صهیونیست ادامه داد با وجود منافع و دشمن مشترک، اسرائیل می تواند با کشورهای عرب خلیج(فارس)، مصر، اردن و برخی از کشورهای دیگر، جهت جلوگیری از توسعه قدرت ایران، محدود ساختن "داعش"، تسهیل اشتراک اطلاعاتی و تحریک اسرائیلی ها و فلسطینی ها به بازگشت به میز مذاکره، همکاری نماید.
وی تصریح کرد ضروری است، گامهائی در جهت تغییر مسیر تاریخ منطقه برداریم. "هرتسوگ" خاطرنشان کرد هم اکنون فرصت استثنائی در منطقه وجود دارد که ناشی از همگرائی منافع کشورهای عربی اطراف (مانند مصر، اردن، کشورهای خلیج فارس، مراکش و چند کشور دیگر) با منافع اسرائیل می باشد، چرا که این کشورها، همگی "داعش" و ایران را تهدید اصلی می شمارند.
"تایمز آو اسرائیل" در ادامه عنوان داشته حزب کار از زمان ترور "اسحاق رابین"(Yitzhak Rabin) در 20 سال پیش تاکنون، توانسته تنها یکبار سمت نخست وزیری را از آنِ خود کند و مردم اسرائیل تمایل زیادی به جناح چپ نشان نداده اند.
این در حالی است که جناح راستگرای مذهبی تندرو، توانسته بیشتر مهاجران جدید روس زبان را که شمار آنها بیش از یک میلیون نفر است، به خود جذب کند و اسرائیلی های لیبرال تل آویو نیز رأی خود را میان احزابی مانند"یش آتید" که بر موضوعات اقتصادی اجتماعی متمرکز می باشند، تقسیم نموده اند.
در این میان، از "هرتسوگ" در مورد راهبردش برای انتخابات آینده پرسیده شد که وی در پاسخ گفت اسرائیلی ها بالاخره متوجه این حقیقت خواهند شد که رهیافت زندگی با شمشیر "نتانیاهو"، به تنهائی پایدار نخواهد ماند. با این وجود، وی در مورد تبدیل بیداری مردم به رأی برای حزب کار، توضیحی ارائه نکرد.
"هرتسوگ" اگرچه عنوان داشت که "نتانیاهو" فاقد دیدگاه امیدبخشی برای اسرائیل است، اما با این وجود تصریح کرد اگر وی در جهت "تغییر تاریخی" گام بردارد، از حمایت از "نتانیاهو" جلوگیری نخواهد کرد.
وی در ادامه "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را فردی پیچیده و سفت و سخت توصیف کرد که با این وجود، علیه تروریسم فعالیت می کند.
"هرتسوگ" گفت برای شروع روند مذاکرات صلح، باید شهرک سازی به جز در بلوک های بزرگی که قرار است در توافق وضعیت نهائی در اختیار اسرائیل باقی بماند، متوقف شود و به مجلس فلسطین در "رام اله" رفت و نشان داد که 2 طرف، درد و رنج همدیگر را درک می کنند.
وی ادامه داد ضروری است در توافق وضعیت نهائی، 2طرف، کشور یکدیگر را به رسمیت بشناسند و ترتیبات امنیتی برای هر 2 طرف صورت پذیرد.
"هرتسوگ" تأکید کرد اسرائیل باید دره رود اردن را به عنوان دالان امنیتی حفظ کند.
یادآور می شود "هرتسوگ" جهت سخنرانی در مجمع عمومی فدراسیون های یهودی آمریکای شمالی در واشنگتن و همچنین شرکت در مراسم چهلمین سالگرد تصویب قطعنامه برابری صهیونیسم با نژادپرستی در سازمان ملل به آمریکا سفر کرده است.
"حییم هرتسوگ"(Chaim Herzog) پدر "اسحاق هرتسوگ"در زمان تصویب قطعنامه یادشده، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بود که در هنگام سخنرانی خود در سازمان ملل، نسخه ای از این قطعنامه را پاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.