سخنان رییس جمهور در افتتاح تعمیر وزارت داخله

جناب وزیر صاحب داخله، وزیر صاحب دفاع، وزیر صاحب اقتصاد، جنرال صاحب کمپل، اعضای محترم مجلس نمایندگان، جنرال های محترم وزارت داخله، اعضای کور دیپلوماتیک و تمام خواهران و برادران!

السلام و علیکم و رحمت الله و برکاته

لومړی تر ټولو زه د پولیسو د هغو شهیدانو او زخمیانو قدردانی کوم، چی نن د دوی د وینې له برکته یو آزاد افغانستان لا هم موجود دی. د دې وطن د دښمنانو طرحه دا وه چې زمونږ واحده سیاسی جغرافیه په دوه سیاسی جغرافیو بدله کړی. د مسلح قواوو له قربانیو او زمونږ ملی پولیس، محلی پولیس، د نظم عامه او د پولیسو ټولو برخو زښته ډېره قربانی ورکړې، د دوی د قربانیو قدردانی کوم.

و از تمام سربازان ما، ساتنمنان ما، افسرهای ما، جنرالان ما، وزیر صاحب داخله و تمام اراکان پولیس از صمیم قلب ابراز امتنان می کنم و از اینکه یک تعداد زیاد خواهران ما که امسال به صفوف پولیس پیوستند از خانواده های شان و از هر کدام شان ابراز امتنان میکنم. وجود شما خواهران موجب اطمینان کافی خواهران ما در سرتاسر افغانستان می شود که بر اساس فرمایشات دین مبین اسلام و عنعنات عظیم این مملکت، زن افغانستانی بر اساس موجودیت پولیس افغانستان دارای مصونیت بوده و حاکمیت قانون برایش فراهم خواهد شد.

من در عین حال می خواهم از جنرال صاحب کمپل و آمریکا و حمایت قاطع و قبل از آن از آیساف ابراز امتنان نمایم. در روز مجبوریت دوست های واقعی یک مملکت معلوم می شوند و هر کسی که شک و شبهه داشته باشد تنها تعهد یک هفته دوست های واقعی افغانستان را ببینند و بفهمند که دوست های واقعی افغانستان که هستند و چرا دوستی ما دوامدار است. این دوستی بر اساس منافع مشترک و دیدگاه مشترک ایجاد شده است. تروریزم منطقه ای و بین المللی یک خطر مشترک است و دفع این یک در یک پروسه وسط مدت امکان پذیر است، چون خطر وسط مدت است، منافع مشترک ما گردهم میاید و از اینکه قوای بین المللی خاصه قوای آمریکا شانه به شانه با ما جنگیدند و مخصوصا بعد از ختم ماموریت ناتو که ماموریت نظامی بود، به صورت همه جانبه با قوای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک کردند، به نمایندگی دولت و ملت افغانستان من ابراز امتنان می کنم.

قبل از امسال یک دیدگاه کوتاه مدت موجود بود. دیدگاه کوتاه مدت به این اساس بود که مردم فکر می کردند که ماموریت قاطع تنها برای مدت یک سال است. از فیصله رییس جمهور اوباما که بعدا از طرف رهبران اروپا و تاحال خوشبختانه از سوی 40 کشور دوست ما تایید شده، ما ابراز امتنان میکنیم. این فیصله امید است موجب اطمینان شود که دیدگاه ما باید دیدگاه وسط مدت و دراز مدت باشد، نه دیدگاه کوتاه مدت. چرا این تصمیم بزرگ گرفته شد؟ از همه اول تر از قربانی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان در میدان جنگ اظهار امتنان می کنم. دو سال پیش اکثریت مردم در شک و تردید بودندکه قوای امنیتی و دفاعی افغانستان نخواهند توانست که بعد از رجعت موفقانه 130 هزار قوای بین المللی این خاک را نگاه کنند.

هر څوک چې په دې فکر کې ؤ افغانان یې نه پېژندل، دې خاورې همېشه قهرمانان روزلی، دا خاوره همېشه قربانۍ ته حاضره وه، دا خاوره به همېشه قهرمانان وزېږوی.
نو ځکه د اعلی سر قوماندان په حیث باندې زه غواړم ووایم چې ډېر سخت کال مو تېر کړ، خو اصلی هدف مو پر ځای کړ او دا مو ثابته کړه چې د دې خاورې لپاره قربانی ورکولی شو، زه د وزیر صاحب دفاع نه، د وزیر صاحب د داخلې نه،د ملی امنیت د سرپرست نه او د ټولو نه مننه کوم او د ټولو وطنوالو نه مننه کوم چې په یو غږ ودرېدو او دا مو ثابته کړه.

دوهمه مساله دا وه چې نن زمونږ مشارکت په اساسی ګټو باندې استوار دی او دوه شریکه د یو بل سره په دوامداره توګه کار کوی او هیڅ وخت به داسې مسئله نه وی چې شک او تردید پیدا کړی، ځکه تر څو چې دتروریزم، د دهشت، د ترهګری شومه پدیده لیرې شوې نه وی، نه به مونږ په امان کې واوسو او نه به همکاران.

امروز من تبریکی می دهم که زیربنای فیزیکی وزارت داخله عصری ایجاد شده است، تاسیساتی را که امروز شما دارید، جنرال صاحب کمپل در مسیر راه برای من گفت که اکثریت دوایر آمریکا ندارند. باز هم از ایشان و همکاران شان تشکر می کنیم که این زیر بنای فیزیکی وزارت داخله را که در نکات مختلف شهر بود و امکانات اساسی موجود نبود، آن را در یک جای منسجم می سازیم و امید است برای دهه های آینده این بنای با شکوه مرکز ثقل اجرای حاکمیت قانون در وطن عزیر ما شود.

تنها زیربنای فیزیکی درد اصلی ما را دوا نمی کند، درد اصلی ما اصلاحات ساختاری است! اولین نقطه ای که باز هم می خواهم خدمت وزیر صاحب ها ذکر کنم، هفته پیشتر من همراه کمیته ای که مسوول بازرسی به شهدا است نشستم و بدبختانه بروکراسی فعلی تان قطعا مورد قبول من نیست! چطور می شود که یک سال هنوز هم برای فامیل یک شهید وقت می گیرد تا وثیقه را برابر کند و برایش کمک برسد؟ نه مې ده د منلو، نه مې ده د منلو!

که دوی قربانی ورکوی مونږ باید ورته ورسېږو، دا طریقې چې پخوانی د کاغذ پرانی سیستم وی دا د منلو وړ نده، بچی د دې خاورې چې سنګر ته ځی باید مطلق اعتماد ولری که خدای ناکرده سبا ورباندې څه کېږی، دلته وزارتونه او بنسټونه موجود دی او سرقوماندان اعلی یې په دې خبر دی چې دوی ته رسیده ګی شوې که نده شوې. د تأسف ځای دی چې زور واکی په میلیونها جریبه ځمکه اخلی او د شهیدانو کورنیو ته مونږ څو سوه جریبه ځمکه نه شو ورکولی، دا باید تغییر وکړی.

پولیس باید زمینه ساز این باشد تا از غصب زمین جلوگیری شود و به خانواده های شهدا برسد، قرارداد ما همرای تمام اراکان دولتی ما باید یک قرار داد دو جانبه باشد، امروز بدبختانه باید اعتراف کنیم که قرار داد ما یک جانبه است، ما از قوای امنیتی و دفاعی خود سربازی می خواهیم، شجاعت می خواهیم، دلیری می خواهیم و شهادت می خواهیم، اما در بدل، ما کار خود را انجام ندادیم! بنابر این همه ما باید به یک ترتیب منظم دست بازرسی داشته باشیم.

دوم، مجروحیت و شهادت پولیس بی حد زیاد است اما بدبختانه یک دلیل آن این است که زیادتر از 20 هزار پولیس هنوز تربیت منظم نشده، ضرورت بسیار واضح است که پولیس مجهز شود، پولیس تربیت شود که از قربانی که قابل جلوگیری است، جلو گیری شود، این یک نکته بنیادی است و جزء قرارداد ما است.

از نگاه امکانات وزارت محترم داخله به فضل خداوند (ج) کمبودی ندارد، سال های متواتر است که بودجه زیادتر از 50 یا 60 درصد مصرف نشده، این مصارف باید به صورت اساسی عیار شود و به کار انداخته شود، نوع مدیریت مالی در گذشته مشکلات عظیم داشت، جناب دانش صاحب، جناب داکتر صاحب عبدالله، وزیر صاحب عدلیه، مالیه و اقتصاد که جنابان شان حضور دارند هر دوشنبه ما قراردادها را بررسی می کنیم. یک قرارداد سال گذشته وزارت محترم داخله نبود که به اصول قرارداد شده باشد! ما سال را مکمل صرف این کردیم تا همه این قراردادها پاک شود، اما اصلاحات گذشته موجب این نیست که بی قانونی را رحیمی صاحب در سال آینده تحمل کنیم، باید وضاحت داشته باشد، پولیس ما باید نان درست بخورد و قراردادها از خاطر همین است.

از کالری شکایت نموده بودید، کالری تان را مقایسه کردیم با بهترین قوه خاص آمریکا، مقدار کالری ما هنوز هم 300 کالری زیادتر بود. مشکل در چیست؟ مشکل در سیستم قراردادی است، ما نظارت کافی نداریم. این همه حکایت از این است که قرارداد ما باید دوجانبه باشد. بنابراین آن اصلاحات ساختاری را که جناب وزیر صاحب اشاره کرد، ضروری و حتمی است. در چارچوب این که یک جنگ تحمیل شده عظیم بالای ما بود و ضرورت عاجل بود که در تمام سال توجه ما با مدیریت جنگ بیاید، یک قسمت اصلاحات معلوم دار بطی تر پیش رفت اما امید ما و هدایت من این است که در فصل زمستان اصلاحات اساسی روی دست گرفته شود و مردم افغانستان همینطور که بالای قهرمانی پولیس ملی ما می بالند، باید ما بالای شفافیت و موثریت شان هم بتوانیم افتخار کنیم.

نقطه آخر در این است که صلح خواست تمام مردم افغانستان است اما ما نیستیم که جنگ را شروع کردیم یا جنگ را دوام می دهیم. یک جنگ تحمیل شده بالای ما وجود دارد و ما به تمام قوت از این خاک و ارزش های دین مبین اسلام دفاع میکنیم و ما بر حق هسیتم. قانون اساسی ما موعده ای است که تمام ملت افغانستان بالای آن افتخار می کنند. چون بهتر از قانون اساسی موجود ما که به اساسات دین مبین اسلام متکی باشد برای ما کسی ثابت کند که در منطقه وجود دارد و یا هم مساوات تمام افغانستانی ها به یکدیگر است.

ما برای صلح هم آرزو داریم، تمامی کوشش های خود را به خرج می دهیم. مگر آمادگی سرتاسری برای حفظ امنیت و ثبات افغانستان باید داشته باشیم. لحظه ای قوای امنیتی و دفاعی ما نمی توانند غفلت کنند و ما برای تمام قوای امنیتی و دفاعی افغانستان اطمینان می دهیم که هیچ نوع پروسه صلح نخواهد باشد که در آن موجودیت مسلکی بودن و استقلالیت قوای امنیتی و دفاعی افغانستان تامین نشده باشد. باید همه ما اطمینان کامل داشته باشیم چیزی را که قوای امنیتی و دفاعی ما به قیمت خون و سر خود کمایی کردند در میدان سیاست از دست نخواهد رفت. باید اطمینان کامل داشته باشیم و مخصوصا خواهران ما اطمینان داشته باشند که حقوق حقه زن افغانستان که در قانون اساسی گنجانیده شده، دولت به تمام معنی از آن دفاع می کند اما عمده ترین چیزی که پیش روی داریم از نگاه پولیس که انشاالله با موجودیت صلح خواهد آمد، حاکمیت قانون است.

ټول ولس د قانون حاکمیت ته تږی دی. د اسلام په مبین دین کې ټول مساوی دی، زوړ ترین کتاب د قضا ته وګورئ دوه مدعیان، یو مدعی حق نه لری سره له دې چې زور مند یې، خان یې، ملک یې، جنرال یې، هر څوک چې یې، بل مدعی نه مخکې ودرېږی یا په یو دین وی یا په بل دین وی. د محکمې په مقابل کې مساوات دی او وسیله د دې پولیس دی.

کشف جرم تنها و تنها وظیفه پولیس است. بنابراین حاکمیت قانون بزرگترین هدف ما است و انشاالله تعالی پولیس از این جنگ تحمیل شده، بیرون خواهد شد تا به طرف وظیفه که خواست همه افراد پولیس و هم خواست ملت نجیب ما است، متوجه شوند.

باز هم اول به جناب وزیر صاحب داخله، معاون صاحب ارشد، تمام معاون صاحب ها، جنرال صاحب ها، منسوبان محترم پولیس، خواهران و برادران ما از صمیم قلب تبریک می گویم که این بنا باشکوه امروز شروع فصل نو در تحکیم حاکمیت قانون و اصلاحات ساختاری در وزارت داخله و پولیس افغانستان است. باز هم از جنرال کمپل و همکاران شان تشکر می کنم و امید من این است که ما سال های آینده داشته باشیم که به یک دیدگاه بسیار منسجم آرزوهای مشروع و همه جانبه مردم افغانستان را عملی کنیم.

تل دې وی افغانستان!
پاینده باد افغانستان!


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.