اشتاین مایر: بدون توافق تهران و ریاض فرآیند حل بحران سوریه با شکست مواجه می‌شود

وزیر امور خارجه آلمان گفت که بدون توافق و یک مبنای گفتگو بین تهران و ریاض فرآیند وین ( برای حل بحران سوریه) با شکست مواجه خواهد شد.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه"، همچنین خواستار مشارکت گروه های تروریست در مذاکرات صلح سوریه شد.

وی با تاکید بر اینکه با گذشت حدود پیش از پنج سال از درگیری های داخلی و خشونت افراطی در سوریه هنوز راه حلی یافت نشده است، همچنین بر موضع آشکار آلمان در مذاکرات صلح درباره سوریه تاکید کرده و به مخالفت روسیه برای مشارکت گروه هایی مانند جیش الاسلام و احرار الشام در مذاکرات صلح ژنو اشاره کرد.

وی تصریح کرد: طبیعتا هیچ گروه تروریستی و افراطی که می خواهد در اجرای یک راه حل سیاسی اختلال ایجاد کند به این میز مذاکره تعلق ندارند. اما ما به ائتلاف تمام کسانی نیاز داریم که سهمی در جامعه سوریه ایفا کرده و اعمال قدرت می کنند، به اصول فرآیند وین احترام گذاشته و آماده اند مبارزات خود را از جمله در جریان مذاکرات ژنو متوقف کنند.

در اوایل دسامبر گذشته نمایندگان گروه های تروریستی در ریاض گرد هم آمده و موظف به در پیش گرفتن یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه شدند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با تاکید بر اینکه زمان حرف زدن ها و اعتراف های مداوم کلامی برای (حل این بحران) تمام شده همچنین گفت: حالا ما به اقدام جدی و آمادگی توافق همه برای رفع موانع در مسیر آغاز مذاکرات ژنو نیاز داریم.

"اشتاین مایر" همچنین بر نقش کلیدی روسیه در حل بحران سوریه تاکید کرده و در بخش دیگری از این گفتگو همچنین به شکاف ایجاد شده بین ایران و عربستان که به عنوان قدرت های منطقه‌ای نفوذ قابل توجهی در حل بحران سوریه دارند اشاره کرده و گفت: بدون توافق و یک مبنای گفتگو بین تهران و ریاض فرآیند وین ( برای حل بحران سوریه) با شکست مواجه خواهد شد.

اشتاین مایر می خواهد در اوایل فوریه به منظور میانجی گری بین این دو کشور به تهران و ریاض سفر کند.

تعداد زیادی از دیپلمات ها با حضور در ژنو از امروز ( دوشنبه) به بررسی راهکارهای لازم برای حل بحران سوریه خواهند پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.