مرکل: اروپا اجازه نمی‌دهد بحران پناهجویان، یونان را به آشوب بکشد

صدر اعظم آلمان تاکید کرد، اتحادیه اروپا نمی‌تواند اجازه دهد با بستن مرزهای اروپایی به روی آوارگان و پناهجویان، یونان در آشوب و ناآرامی فرو رود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: جدا فکر می‌کنید تمامی کشورهای حوزه یورو که سال گذشته میلادی برای حفظ یونان در این منطقه مبارزه کردند، می‌توانند یک سال بعد اجازه دهند که یونان گرفتار آشوب و ناآرامی شود و در آن فرو رود؟

مرکل از اقدام اتریش و کشورهای حوزه بالکان در کنترل‌ مرزی و اعمال محدودیت ورود روزانه مهاجران انتقاد کرد و گفت که با این کار در یونانی که همچنان قایق‌های آوارگان از ترکیه به آنجا می‌رسند یک تنگنا ایجاد کرده‌اند.

صدر اعظم آلمان گفت: آنچه رخ داده دقیقا همان چیزی است که از آن می‌ترسیدم. در حال حاضر یک کشور با مشکلات خودش تنها مانده و ما نمی‌توانیم اجازه چنین چیزی را بدهیم.

وی افزود: در حال حاضر با الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در مورد سیل مهاجران و آوارگان در ارتباط پیاپی و نزدیک هستم.

پس از آنکه وین محدودیت روزانه در مورد درخواست‌های پناهندگی را اعلام کرد و چهارکشور حوزه بالکان همچون مقدونیه، صربستان، کرواسی و اسلووانی شرایط ورود مهاجران به کشورهایشان را دشوارتر کردند، خشم و عصبانیت، یونان را که دروازه اروپا برای صدها هزار مهاجر محسوب می‌شود فراگرفت.

مرکل تاکید کرد: سیل آوارگان از طریق محکم کردن مرزهای خارجی اتحادیه اروپا از جمله مشارکت کشتی‌های ناتو در یک ماموریت نظارتی برای متوقف کردن کشتی‌های مهاجران از ترکیه و توافق اتحادیه اروپا با آنکارا کاهش می‌یابد. اما بسیاری این راه را باور ندارند و می‌گویند چه کسی می‌داند که این راه عملی باشد یا خیر؟ اگر با این راه شما به مشکل بر می‌خورید، پس در واقع راهتان درست نیست.

مرکل ادامه داد: مشکل اینجاست که کشورهای شرق اروپا به صورت یکجانبه و مستقل عمل کردند اما اگر یک کشور در آن مشارکت نداشته باشد اصلا خوب نیست.

صدر اعظم آلمان گفت: یونان تنها مانده است برای این مرز از جانب مقدونیه تدابیر امنیتی تعریف شده بدون آنکه با یونان صحبتی شود و از این کشور بپرسند که آیا می‌خواهد مرزهای او نیز حفاظت شود یا خیر؟

وی افزود: مسئولیت آلمان حل این مشکل به قیمت کشور دیگر نیست بلکه به همراه دیگر کشورها باید این مشکل حل شود. این کاری است که ما در بحران یورو انجام دادیم و باید در مورد بحران آوارگان نیز انجام دهیم.

مرکل تاکید کرد که همچنان نسبت به مقابله با بحران آوارگان "خوش بین" است و متعهد شد که تمامی وظایفش را به نحو احسنت برای آنکه اروپا یک راه واحد و متفق پیدا کند انجام خواهد داد.

صدراعظم آلمان پیش از این وعده داده بود اتحادیه اروپا به کشورهایی که میزبان آوارگان سوری هستند،‌ مزایای تجاری و صادراتی بهتری می‌دهد تا کمی از بار مسئولیتی که آنها دارند، کم شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.