انتخابات هیأت اداری مجلس به دور دوم رفت

در انتخابات دیروز تنها عبدالرووف انعامی، بار دیگر به حیث منشی ولسی جرگه انتخاب شد؛ اما انتخابات سه کرسی دیگر هیئت اداری این جرگه، به دور دوم رفت.

دیروز، انتخابات هیئت اداری ولسی جرگه برگزار گردید و برای چهار کرسی این هیئت، ١٢ تن نامزد شده بودند.
منشی
عبدالرووف انعامی نماینده بدخشان و فریده حمیدی نماینده نیمروز، برای پست منشی نامزد شده بودند.
در نتیجه رای گیری از٢٢٠ تن حاضر در مجلس دیروز، انعامی با به دست آوردن ١١٧ رای موافق، به حیث منشی این جرگه انتخاب شد؛ پیش از این نیز انعامی به حیث منشی کار می‌کرد.
نایب اول
عبدالرووف ابراهیمی رییس این جرگه گفت که برای پست نایب اول جرگه، حاجی ظاهر قدیر و میرویس یاسینی نمایندگان ننگرهار، عبدالحفیظ منصور و عبدالقادر ځاځی وطندوست نمایندگان مردم کابل نامزد شده بودند که هیچ کدام آنها ٥٠ به علاوه یک رای را از آن خود کرده نتوانستند.
موصوف گفت حاجی ظاهر قدیر با ٨٦ رای موافق و میرویس یاسینی با ٥١ رای، بیشترین آرا در میان این چهار نامزد را داشتند و قرار است امروز میان او دو نامزد پیشتاز انتخاب شود.
تا حال حاجی ظاهر، نایب اول این جرگه می باشد.
نایب دوم
ابراهیمی افزود که محمد نذیر احمدزی نماینده کوچی ها، عبدالرحمان رحمانی نماینده بلخ، عبدالقیوم سجادی نماینده غزنی در این جرگه، برای پُست نایب دوم نامزد شده بودند که احمدزی با کسب ٨٥ رای موافق و سجادی با ٦٩ رای موافق، نتوانستند آرای لازم برای برنده شدن را از آن خود سازند.
موصوف گفت که قرار است امروز برای بار دیگر برای این دو تن، صندوق رای گذاشته شود.
تا حال نذیر احمدزی، نایب دوم این جرگه است.
نایب منشی
ابراهیمی گفت که عرفان الله عرفان نماینده کابل، وژمه صافی نماینده کنر و ربابه پروانی نماینده مردم پروان، برای پُست نایب منشی این جرگه نامزد شده؛ اما هیچ کدام آنها در این دور برنده نشدند.
رییس ولسی جرگه گفت که قرار است امروز میان عرفان و پروانی، بار دیگر رقابت انتخاباتی شو زیرا عرفان با به دست آوردن ١٠٥ رای موافق و ربابه پروانی با کسب ٤٠ رای، نامزدان پیشتاز این پست می‌ باشند.
تا حال عرفان به حیث نایب منشی کار می‌کند.
سال ششم «امتیازی» دور شانزدهم شورای ملی، در حالی آغاز می‌شود که به اساس قانون، باید انتخابات ولسی جرگه در ماه های ثور و جوزای سال روان برگزار می شد و دور جدید این جرگه، به تاریخ اول سرطان آغاز به کار می‌کرد؛ اما انتخابات به تعویق افتاد و رییس جمهور، زمان کار این جرگه را تا برگزاری انتخابات تمدید کرده است.
کمیسیون مستقل انتخابات، ٢٤ میزان سال ١٣٩٥ را روز انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی اعلام کرده است.
در ماده هشتاد و هفتم قانون اساسی آمده است که هر یک از دو مجلس شورای ملی، در آغاز دوره کار، یک نفر از اعضای خود را به حیث رییس برای یک دوره تقنینیه، و دو نفر را به حیث نایب رییس اول و نایب دوم، و دو نفر را به حیث منشی و نایب منشی برای مدت یک سال انتخاب می­کند.
اما قابل ذکر است که مشرانو جرگه، به تاریخ ٢٧ جدی سال روان فیصله نموده است که تا معرفی دو ثلت اعضای جدید این جرگه، انتخابات هیئت اداری جرگه را برگزار نمی­کند.
به اساس ماده هشتاد و چهارم قانون اساسی، یک ثلت اعضای این جرگه از شوراهای ولایتی، یک ثلت از شوراهای ولسوالی انتخاب و یک ثلث دیگر، از سوی رییس جمهور انتصاب می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.