انتقاد رهبر حزب اسلامی ترکستان شرقی از داعش

سایت خبری لانگ وار ژورنال، حزب اسلامی ترکستان شرقی پیامی را منتشر نموده و آن را به عبدالحق الترکستانی (Abdul Haq al Turkistani) رهبر خود منتسب می نماید. این پیام صوتی که در 30 می 2016 (10 خرداد 1395) در فضای مجازی قرار گرفته است نشان می دهد که عبدالحق همچنان رهبری حزب اسلامی ترکستان شرقی را بر عهده دارد.

آمریکایی ها گمان می کردند که عبدالحق، نفر شماره 1 حزب اسلامی ترکستان در حملات هوایی سال 2010 در خاک پاکستان به هلاکت رسیده است و البته این فرضیه ای بود که هیچ گاه تایید نشد. در آن زمان حزب اسلامی ترکستان ادعا نمود عبدالحق بر اثر حملات هوایی به شدت زخمی شده بود و در سال 2014 و پس از کسب بهبودی خود، مجددا رهبری حزب اسلامی ترکستان را بر عهده گرفت و از زمان تصدی مجدد سمت رهبری، تنها یک بار در رسانه ی منتسب به حزب اسلامی ترکستان ظاهر شد.
در فایل صوتی جدید، فردی که خود را عبدالحق می نامد از پیروان خود می خواهد تا جهاد را در هر نقطه از جهان که قرار دارند اجرایی نمایند. وی در ادامه به نقش حزب اسلامی ترکستان در سوریه و نقاط مختلف دنیا اشاره می کند. وی خاطر نشان می سازد ماموریت اصلی حزب اسلامی ترکستان در سوریه آموزش تمامی مسلمانان برای جهاد و مبارزه علیه تمام دشمنان اسلام است تا بتوانند برادران خود را در شام یاری رسانند.
سرکرده حزب اسلامی ترکستان در ادامه خاطر نشان می سازد اعضای این گروه در سوریه آمادگی لازم را دارا می باشند تا با بازگشت به چین مبارزات خود را علیه دولت مرکزی در استان غربی سی کیانگ آغاز نمایند و جهادیون اویغور باید خود را آماده نبرد با اشغالگران کافر چینی برای بیرون راندن آنان سراسر سرزمین خود نمایند.
تقبیح داعش و جنبش اسلامی ازبکستان
عبدالحق، سرکرده حزب اسلامی ترکستان با خطاب قرار دادن تکفیری های داعش و هم پیمان آنان یعنی جنبش اسلامی ازبکستان (the Islamic Movement of Uzbekistan (IMU))، عبارات تندی را علیه این دو گروه و رهبران آن استفاده می نماید. سرکرده حزب اسلامی ترکستان تکفیری های داعش و خلافت خودخوانده آنان را پدیده ای نامشروع تلقی می نماید و انتقادات شدیدی علیه ابوبکر بغدادی و پیروان وی ایراد می نماید. عبدالحق در راستای ادعای نامشروع خواندن خلافت داعش احتجاج می نماید که این نوع از خلافت فاقد پشتوانه مقبولیت و رضایت جامعه مسلمین می باشد. وی ادامه می دهد از طرفی بغدادی و زیردستان او مورد قبول و تایید دیگر رهبران اسلامی نمی باشند. عبدالحق می گوید دولت به اصطلاح اسلامی داعش فاقد نظریه های کلامی کافی و لازم می باشد و اظهار می دارد قتل عام هوس گونه مسلمانان از سوی داعش و رویه خلافت آنان در به سادگی مرتد خواندن دیگران امری شرم آور است. عبدالحق در قسمتی دیگر اذعان می دارد براساسا شریعت اسلام، خلافت از سوی گروهی از مردم اعلام و تاسیس نمی گردد بلکه خلافت مولود احکام اسلامی و اتحاد تمامی امت اسلام است (القاعده، شاخه ها و متحدین آن نظیر تحریک طالبان پاکستان نیز به کرات همین استدلالات و خط مشی ایدئولوژیک خود را به انحا گوناگون ارائه می نمایند).
امیر حزب اسلامی ترکستان در بخشی از سخنان خود، عثمان قاضی (فردی که در آگوست سال 2015به طور رسمی از محور طالبان و القاعده جدا و بیعت خود را با ابوبکر البغدادی اعلام نمود)، سرکرده جنبش اسلامی ترکستان را از لبه تیغ تیز انتقادات خود می گذراند.
عبدالحق اظهار می دارد تصمیم جنبش اسلامی ازبکستان در بیعت با داعش فاجعه ای برای این گروه بود و این جنبش را به جهت ترک متحدین قدیمی خود در افغانستان و پاکستان و انتخاب گزینه مبارزه با طالبان تقبیح می نماید و می افزاید بسیاری از مبارزین جنبش اسلامی ازبکستان که به داعش پیوسته اند در مدت زمان کوتاهی بعد از بیعت با بغدادی از سوی طالبان به هلاکت رسیده اند و این امر خود از علل فروپاشی جنبش اسلامی ازبکستان خواهد بود. انتقادات عبدالحق از جنبش اسلامی ازبکستان از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که این دو رهبر سالیان زیادی در کنار یکدیگر در افغانستان به مبارزه مشغول بوده اند و برای مثال سازمان ملل متحد نیز حزب اسلامی ترکستان را متحد اصلی جنبش اسلامی ازبکستان در برهه ای از زمان نامیده بود.
عضو شورای نخبگان (مشورتی) القاعده
عبدالحق پس از کشته شدن موسس حزب اسلامی ترکستان شرقی یعنی حسن معصوم (Hassan Mahsum) در سال 2003، به رهبری این جنبش برگزیده شد (حسن معصوم در جریان حملات اکتبر 2003 نیروهای پاکستانی به کمپ های آموزشی القاعده در وزیرستان جنوبی به هلاکت رسید). عبدالحق به سرعت به عنوان جانشین حسن معصوم برگزیده شد و البته این انتخاب چندان اطرافیان را شگفت زده نکرد و امری قابل پیش بینی تلقی می شد. عبدالحق فردی بود که در تاسیس کمپ آموزشی اصلی حزب اسلامی ترکستان در کوه های تورا بورا (Tora Bora) پیش از حمله آمریکا به افغانستان در اواخر سال 2001 نقش عمده ای ایفا نمود (این کمپ آموزشی تسهیلات لازم برای فراگیری آموزش های لازم در جهت تعلیم نیروهای جدید را فراهم آورده بود و بنابر اظهارات تعدادی از زندانیان زندان گوانتانامو، عبدالحق سرپرست تیم آموزش در این کمپ بوده است).
مقامات ایالات متحده آمریکا مدارکی را از زندان گوانتانامو جمع آوری نموده اند که نشان می دهد کمپ آموزشی حزب اسلامی ترکستان شرقی از سوی بن لادن و القاعده حمایت و تامین مالی می گردیده است و در حقیقت سازمان ملل دریافت که حزب اسلامی ترکستان حمایت های قابل توجهی برای توسعه خود از سوی القاعده و طالبان دریافت نموده است و منابع دیگر نشان می دهد گروه حزب اسلامی ترکستان روابط مالی گسترده و نزدیکی با القاعده به عنوان منبع اصلی تامین مالی برای فعالیت های خود داشته اند.
بعد از شکست طالبان و از دست دادن کنترل این گروه بر افغانستان در اواخر سال 2001، عبدالحق کمک بسیاری در ایجاد یک کمپ آموزشی جدید برای حزب اسلامی ترکستان در مناطق قبایلی پاکستان نمود و دولت چین نیز بارها در گذشته پاکستان را تحت فشار قرار داد تا این کمپ آموزشی را نابود نماید.
در سال 2005 و به گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، عبدالحق موفق شد تا کرسی عضویت در شورای نخبگان (مشورتی) القاعده را از آن خود نماید و متعاقبا در سال 2009 از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان تروریست در ارتباط با القاعده شناسایی شد. سازمان ملل نیز عبدالحق را در لیست تحریمی علیه القاعده قرار داد.
نفوذ عبدالحق در میان جهادیون افغانستان و پاکستان به وضوح قابل ملاحظه است. وی عمدتا به عنوان میانجی در رقابت گروه های مختلف طالبان عمل نموده است و از طرفی همواره به عنوان عضو موثر در شورای القاعده در مسائل مهم نظامی ایفای نقش کرده است.
بنابر گزارشات موجود، در ژوئن 2009، عبدالحق در مناطق قبایلی پاکستان برای شرکت در جلسه و دیدار با بیت الله مسعود (که بعدها فرمانده کل طالبان پاکستان شد) دیده شد. بنابر گزارش رسانه های خبری، عبدالحق و هیئت عالی طالبان و همچنین رهبران القاعده برای بحث و تبادل نظر در خصوص عملیات نظامی پاکستان در وزیرستان جنوبی به مناطق قبایلی عزمت نمودند. در میان حاضران در جلسه، سراج الدین حقانی که بعدها فرمانده عملیاتی شبکه حقانی گردید و اکنون نیز یکی از دو معاون ارشد طالبان می باشد حضور داشت. گفته می شود که ابویحیی اللیبی (Abu Yahya al Libi) رهبر ارشد القاعده نیز که مدیر روابط عمومی سازمان بود در این جلسه حضور داشته است.
نظیر دیگر جهادیون در شبکه القاعده، عبدالحق نیز زمان خود را به انجام عملیات چریکی و طرح ریزی برای حملات تروریستی اختصاص می داد.
بنابرگزارش وزارت خزانه داری آمریکا، در اوایل ژانویه سال 2008 میلادی، عبدالحق فرماندهی نظامی حزب اسلامی ترکستان را برای حملات گوناگون به شهرهای مختلف چین به ویژه اماکن برگزاری مسابقات المپیک پکن بر عهده گرفت. نیروهای وی قصد داشتند تا از طریق حملات تروریستی در چین و پیش از برگزاری مسابقات المپیک، در روند اداره مسابقات خرابکاری نمایند. عبدالحق همچنین تعدادی از تروریست های خود را برای جمع آوری منابع مالی جهت تهیه مواد انفجاری و انجام حملات تروریستی علیه اهداف چینی خارج از این کشور روانه خاورمیانه نمود.
حزب اسلامی ترکستان بخشی از شبکه القاعده
نقش حزب اسلامی ترکستان در شبکه بین المللی القاعده امری ملموس می باشد. گروه رسانه ای وابسته به حزب اسلامی ترکستان در این فایل صوتی، صدای عبدالحق را به همراه تصاویر رهبران و نظریه پردازان القاعده به نمایش می گذارد. در این بخش عبدالحق به ستایش و تمجید از ایمن الظواهری می پردازد. علاوه بر ایمن الظواهری در این فایل، تصویر نظریه پردازان القاعده در شبه جزیره عربستان یعنی حریص بنغازی النادری (Harith bin Ghazi al Nadhari)، ناصر بن علی العنزی (Nasser bin Ali al Ansi) که هردو در سال 2015 در حملات هوایی نیروهای آمریکایی کشته شده اند و همچنین تصویر ابو سلیمان المهاجر (رهبر ارشد مذهبی القاعده در سوریه)، عبدالله محمد المُحیسنی (نظریه پرداز پرنفوذ جهادی مستقر در سوریه که به احتمال زیاد یکی از رهبران اصلی القاعده نیز می باشد)، ابوقتاده و ابو محمد المقدیسی (دو روحانی جهادی القاعده) نیز نمایش داده می شود.
در پایان بایستی خاطر نشان نمود که حزب اسلامی ترکستان شرقی در کنار جبهه النصره در سوریه مشغول مبارزه می باشند و نقش عمده ای در عملیات هایی که به رهبری جبهه النصره در جسرالشغور، حماه و لاذقیه، پایگاه هوایی ابوظهور، سهل الغاب، خان طومان و دیگر مناطق صورت می پذیرد ایفا می نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.