عواید گمرک نیمروز حدود ٥٠ درصد افزایش یافته است

مسوولان گمرک نیمروز می گویند که عواید گمرک این ولایت، در٣ ماه اول سال روان نزدیک به سه میلیارد افغانی رسیده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ٥٠ درصد افزایش را نشان میدهد.

عبدالغنی ترابی معاون  گمرک نیمروز، به آژانس خبری پژواک گفت که عواید این گمرک نسبت به سه ماه سال قبل، حدود یک میلیارد افغانی افزایش داشته است، که نصب یک سیستم جدید و تلاش کارمندان این اداره در امرمبارزه با فساد اداری و جلوگیری از فرار عواید، عوامل عمدۀ این افزایش می باشد.
وی افزودکه عواید گمرک این ولایت در٣  ماه سال روان،  به بیش از دو میلیارد و ٩٣٤ میلیون افغانی رسیده است؛ درحالیکه این رقم درسه ماه اول سال گذشته، به یک میلیارد و ٩٣٦ میلیون افغانی می رسید، که حدود٥٠درصدافزایش را نشان میدهد و تا آخرسال روان، عواید بیشتر از این افزایش خواهدیافت.
حاجی ستار از تاجران مواد نفتی در ولایت نیمروز گفت که  مسیر بندرعباس تا شهر زرنج، نسبت به بندرعباس تا اسلام قلعۀ هرات، حدود ٣٠٠کیلومتر کوتاه تر است به همین دلیل، تاجران کوشش می نمایند که اموال خود را زودتر به مقصد برسانند.
به گفته وی، از این رو تاجران مسیر نیمروز را انتخاب می نمایند؛ چون راه آن کوتاه است.
اما وی از بلند بودن محصول مواد نفتی شکایت نموده گفت: "از چند سال به اینسو، بالای ما محصول بلند وضع می شود. در هر تُن تیل ٦٠٠ دالر محصول  گرفته می شود؛ درحالیکه محصول جهانی ١٥٠ دالر است، کار و بار مردم کم و مردم اکثراً غریب است؛ خواست ما از دولت این است تا محصول را پایین بیاورد."
محمد عوض یکتن دیگر از تاجران، نبود ترازوی بلندتُناژ، زمین هموار و گدام های مشخص در محوطۀ گمرک زرنج را از جمله مشکلات اساسی عنوان نموده گفت پل ابریشم که مسیر نیمروز _ایران را باهم وصل می کند، ظرفیت تردد وسایط بیشتر را  ندارد.
وی افزود: "از ایران می خواهیم که وعدۀ خود را در خصوص ساخت یک پل دیگر، عملی نماید تا روزانه موترهای بیشتر دراین مسیر رفت و آمد کنند."
معاون گمرک نیمروز،  درادامه گفت که به دلیل توسعۀ ساحۀ گمرک، پیشنهاد وصل ١٠٠ جریب زمین در جوار گمرک  را به وزارت مالیه داده اند تا این زمین خریداری شده وساحۀ گمرک توسعه یابد.
وی همچنان گفت که  پیشنهاد احداث یک سردخانه نیز به حکومت ارایه گردیده است.
گمرک نیمروز، از جمله گمرکات بزرگ افغانستان محسوب میشود که روزانه، حدود ۲۰۰ موتر ترانزیتی دراین گمرک بارگیری و تخلیه می شود و قرار است در آیندۀ نزدیک، این گمرک به بندر چابهار و از آن طریق به کشور هندوستان نیز وصل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.