تلاش عربستان برای تقویت حضور خود در کشور موریتانی

عربستان پس از روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز در صدد تقویت حضور خود در همه سطوح فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و نظامی در کشور موریتانی برآمد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی المنار، در همین راستا محمد العانش معاون وزیر دفاع سعودی در راس یک هیات بلندپایه نظامی دیروز سه شنبه با محمد ولد عبدالعزیز فرمانده کل نیروهای مسلح و شماری از فرماندهان نظامی و امنیتی موریتانی دیدار و گفت وگو کرد.
شایان ذکر است که بیست و هفتمین نشست سران عرب قرار است در 27 و 28 ماه جاری میلادی مصادف با ششم و هفتم مرداد ماه در نواکشوت پایتخت موریتانی برگزار شود.
موریتانی کشوری در شمال غرب آٰفریقا و پایتخت آن نواکشوت و جمعیتش دو میلیون و 700 هزار نفر است.
عربستان در راستای تلاش های خود جهت نفوذ به درون موریتانی سیاست کمک مالی و اقتصادی به دولت این کشور را در اولویت های خود قرار داده است و در همین راستا منابع خبری در اردیبهشت 93 اعلام کردند که مقامات ریاض 30 میلیون دلار برای احداث دانشکده ای در نواکشوت پایتخت موریتانی اختصاص داده اند.
البته علیرغم همه تلاش های یاد شده محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهوری موریتانی در تاریخ 9 آذر 94 هرگونه همکاری ومشارکت کشورش با عربستان در تجاوز به یمن را تکذیب وگفت: اخبار منتشره در این خصوص عاری از صحت است.
از سوی دیگر در همین راستا فعالان مردمی و حزبی در موریتانی در 21 فروردین 94 جنگ عربستان و آمریکا در چارچوب ائتلاف موسوم به ائتلاف علیه یمن را محکوم کردند و در همین ارتباط تجمعات اعتراض آمیز و قرائت بیانیه های سیاسی علیه حمله سعودی- آمریکایی در نقاط مختلف موریتانی برگزار شد.
شایان ذکر است به اذعان دولت آمریکا، بسیاری از دختران خردسال در کشور موریتانی به علت فقر شدید مالی، قربانی شهوت جنسی شیوخ آل سعود می شوند.
''امینه المختار''، دبیر انجمن محلی ''زنان سرپرست خانوار'' در موریتانی درباره قاچاق دختران خردسال به عربستان گفت: اغلب خانواده های فقیر موریتانیایی به امید ازدواج دخترانشان با مردان ثروتمند سعودی، فرزندان خود را در ازای پنج الی شش میلیون اوگوئیا (معادل ۲۰ هزار دلار) در اختیار دلال ها قرار می دهند و دلال ها که اغلب همکاری تنگاتنگی با آژانس های مسافرتی دارند دختران را به عربستان سعودی منتقل می کنند.
از سوی دیگر گرایش شدید مردم موریتانی به مذهب تشیع مقامات سعودی را به شدت نگران کرده است .
در همین رابطه ''بکار بن بکار محمد علی'' عضو موریتانیایی مجمع جهانی اهل بیت(ع) می گوید: گروه هایی که مورد حمایت گسترده پادشاهان عربستان قرار دارند، همواره در پی تکفیر شیعه هستند و در موریتانی جلسات ضد شیعی برگزار می کنند و درآن شیعه هراسی و اسلام هراسی را رواج می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.