توقف کمک 300 میلیون دلاری آمریکا به پاکستان

به گزارش خبرگزاری داون پاکستان پنتاگون کمک 300 میلیون دلاری به پاکستان را به علت انجام ندادن اقدامات عملی علیه تروریسم به ویژه طالبان افغانستان و شبکه حقانی متوقف کرد.

"آدام استامپ"، سخنگوی پنتاگون گفت: این مبلغ در حال حاضر به دولت پاکستان داده نمی شود چون"اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا هنوز این مساله را تایید نکرده که دولت پاکستان در مقابله با شبکه حقانی و شبه نظامیان طالبان افغانستان آنچنان که باید خوب عمل کرده‌اند یا خیر. وی افزود: وزیر دفاع تصمیم گرفته گزارشی در زمینه اقدامات اسلام‌آباد علیه این گروه تروریستی به کنگره ارسال نکند، بنابراین 300 میلیون دلار کمک مالی به این کشور متوقف می‌شود. وی ادامه داد: این تصمیم از اهمیت تلاش‌های ارتش پاکستان در مقابله با شبه نظامیان در دو سال گذشته نمی‌کاهد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که قائم‌مقام وزارت دفاع پاکستان چندی پیش گفته بود آمریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را تا پایان سال 2016 ادامه می‌دهد.
ملاحظه: پاکستان و آمریکا از چندی پیش با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند. کنگره آمریکا درباره توقف کمک مالی به پاکستان اعلام کرد: کمک مالی و نظامی به اسلام‌آباد مشروط خواهد بود. پیش از این نیز مجلس سنای آمریکا با ابراز ناامیدی از پاکستان به دلیل انجام ندادن اقدامات لازم علیه گروه تروریستی شبکه حقانی و نگرانی ها از روند فعالیت های هسته ای پاکستان(و غیره)؛ مطابق با لایحه اختیارات وزارت دفاع واشنگتن برای سال مالی 2016، کاهش بودجه اسلام آباد به 602 میلیون دلار را تصویب کرد. از بین 227 عضو کنگره آمریکا، 147 نفر به لایحه توقف کمک مالی و نظامی به پاکستان رای مثبت دادند. از سوی دیگر، پاکستان باید با پرداخت 700 میلیون دلار، 8 جنگنده‌ اف 16 را از آمریکا خریداری کند و واشنگتن حاضر نیست در این زمینه به پاکستان یارانه پرداخت کند.
آمریکا از سال 2002 برای همکاری در جنگ افغانستان مبلغی را تحت توافق "صندوق کمک مالی حمایت از ائتلاف علیه تررویسم" به پاکستان پرداخت می‌کند و تاکنون 14 میلیارد دلار تحت همین عنوان به اسلام‌آباد پرداخت داشته است. در سال 2014 بعد از خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار بود کمک‌های مالی این کشور به پاکستان متوقف شود اما این کمک‌ها به مدت یک سال تمدید شد. در همین حال، یک مقام امنیتی پاکستان در اعتراض به اقدامات واشنگتن گفت: علت عدم علاقمندی آمریکا برای ادامه کمک مالی به پاکستان تغییر سیاست‌های این کشور درباره مبارزه با تروریسم در منطقه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.