فرمانده نیروهای آمریکایی: ۳۰۰ جنگجوی داعش در افغانستان کشته شدند

فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفت نیروهای امنیتی افغان با حمایت نیروهای آمریکایی در عملیاتی که دو هفته قبل شروع شده بود حدود ۳۰۰ جنگجوی وابسته به «دولت اسلامی» یا داعش را کشته‌اند.

 به نقل از دویچه وله، وی این تلفات را ضربه‌ای شدید بر داعش عنوان کرد. جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفت که این عملیات در ولایت ننگرهار بخشی از عملیات‌های نیروهای آمریکایی بود تا در هر جایی که این گروه سر بلند کند، چه در افغانستان باشد یا سوریه و عراق، توانایی عملیاتی آن ازبین برده شود.
گروه داعش که تصور می‌شود سه تا چهار ولسوالی از مجموع ۴۰۰ ولسوالی افغانستان را زیر کنترول خود داشته باشد، ماه گذشته مسئولیت حملات بر تظاهرکنندگان اقلیت هزاره در کابل را به عهده گرفت که دست کم ۸۰ کشته به جا گذاشت.
نیکلسون که برای گفتگو با مقام‌های نظامی هند به دهلی نو رفته است، گفت که نیروهای افغان با حمایت نیروهای آمریکایی یک عملیات ضدتروریستی را علیه داعش انجام داده‌اند. او به خبرنگاران گفت: «این نیروها شماری از رهبران این سازمان و تا ۳۰۰ تن از جنگجویان آن را کشتند.»
فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان افزود: «واضحاَ به دست آوردن آمار دقیق مشکل است، اما این رقم (۳۰۰ نفر) تشکیل دهنده دست کم ۲۵ درصد اعضای این سازمان است؛ بنابراین، بیانگر ضربه شدیدی بر این گروه است.»
گروه داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ در افغانستان به فعالیت آغاز کرد و به گفته مقام‌ها، اعضای این گروه در افغانستان در اوج فعالیت‌هایش به ۳۰۰۰ تن می‌رسید که اغلب آن‌ها را جنگجویان سابق گروه‌های شورشی مانند طالبان پاکستانی و جنبش اسلامی ازبیکستان تشکیل می‌دادند.»
در گذشته داعش تهدیدی به مراتب کوچک‌تر از طالبان نگریسته می‌شد، اما حملات کابل نشان داد که این گروه تا چه اندازه خطرناک می‌تواند باشد، حتی اگر مناطق زیادی را در کنترول خود نداشته باشد.
جنرال نیکلسون گفت که اردوی افغانستان در بخش تهاجم در برابر طالبان نسبت به سال ۲۰۱۵ موفق‌تر بوده‌اند. این نیروها در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ سرباز خود را از دست دادند.
این جنرال آمریکایی گفت که قتل ملا محمد اختر منصور فرمانده طالبان در حمله یک هواپیمای بی‌سرنشین در خاک پاکستان، بیشتر از آنچه این گروه تبارز می‌دهد بر آن ضربه زده است، قسماَ به این خاطر که طالبان درگرفتن کنترول امور مالی ملا منصور مشکلات دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.