اردوغان نقشه آمریکا برای سوریه را اجرا کرد

جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که نیروهای ترکیه را بعد از پایان مبارزه با داعش از سوریه خارج نخواهد کرد و تا هر زمان که نیاز باشد این نیروها در سوریه حضور خواهند داشت.

افزایش تدریجی لحن ترکیه در توضیح اهداف عملیاتی هم به جایی رسید که وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور در منطقه‌ای امن باقی خواهد ماند و تا زمانی که گروه‌های ارتش آزاد نتوانند تسلط خود را بر تمام این منطقه به دست بیاورند، از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اوضاع دیگر مربوط به توزیع نفوذ در سوریه بین متحدان واشنگتن می‌شود که رقیب یکدیگر هستند. معارضه مسلحانه در حومه شمالی حلب، کردها و دولت کردها در شرق فرات، ارتش ترکیه در آستانه حلب و در منطقه امن در نوار مرزی بین عفرین و جرابلس که برای مهار کرد ها در این منطقه مسلط شدند. ارتش سوریه نیز در این عرصه حضور دارد و به همراه ایرانی‌ها و روس‌ها در حلب اولین خط تماس مستقیم با "ارتش ناتو " را تشکیل می‌دهند.

تمامی شاخص‌های موجود مخالفان دولت و ترک‌ها را تشویق می‌کند که پیشنهاد روسیه برای آتش‌بس 48 ساعت در هفته را در حلب رد کنند. استفان دی مستورا میانجی بین‌المللی دیروز جواب مخالفان مسلح را دریافت کرد، وی چاره ای پیش روی خود غیر از استعفا یا انتظار برای ریاست جمهوری هیلاری کلینتون در سال آینده و آغاز دور جدیدی از مذاکرات ژنو ندارد. آمریکایی‌ها و ترک‌ها ترجیح می‌دهند جنگ برای فرسایش روسها و سوری ها ادامه داشته باشد، به همین علت بعد از جرابلس به سمت منبج و الباب و سپس حلب می روند.

موضوع اشغالگری تدریجی آمریکا و ترکیه در حومه شمالی حلب فراتر و دورتر از ایجاد منطقه امن است که بین ترک‌ها و آمریکایی‌ها مورد توافق قرار گرفته است. منطقه عین العرب 90 کیلومتر از عفرین کرد نشین در غرب فاصله دارد و فاصله بین جرابلس تا شهر الباب نیز بالغ بر 50 کیلومتر است. شاید ترک‌ها می‌خواهند در ادامه عملیات خود را به سمت حلب گرایش دهند، آنها به داعش دستور دادند که از شهر جرابلس عقب‌نشینی کرده و نیروهای خود را به همراه گردان های الخلافة که بالغ بر 5 هزار نفر از نیروهای ویژه هستند، تجمیع کنند.

داعشی ها عملیات خود را از طریق خطوط امدادی ارتش سوریه در خناصر به سمت شهر حلب آغاز کرده و نیروهای خود را برای حمله به فرودگاه کویرس بسیج کرده اند. این فرودگاه منطقه است که چندین یگان از نیروهای ویژه تحت رهبری سهند سهیل النمر در آن مستقر هستند. این نیروها نقش محوری در مقابله با جیش الفتح ترکیه در منطقه آکادمی‌های نظامی ایفا می‌کنند. منطقه آکادمی جایی است که نقطه حساسی در عملیات بستن شکاف الراموسه در جنوب حلب به شمار می رود و نیروهای حزب‌الله لبنان و جمعیت النجباء و سپاه پاسداران ایران نیز در آنجا حضور دارند.

شهر سوری جرابلس بعد از امپراتوری عثمانی مجدداً تحت اشغال مستقیم ترکیه درآمده است. توافق ترکیه و آمریکا برای اشغال جرابلس بعد از سه سال کشمکش بین باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان همتای ترک وی به دست آمده و در نهایت ترک‌ها ارتش خود را به سوریه ارسال کرده اند. البته آمریکایی‌ها می‌خواستند از این نیروهای زمینی بر ضد ارتش سوریه استفاده کرده و شمال این کشور را از دمشق بگیرند تا منطقه امنی را برای گروه‌های مسلح ایجاد کنند که تحت دستور سرویس‌های جاسوسی آمریکا فعالیت می‌کنند.

پنتاگون طرح خود را بار دیگر از طریق عملیات سپر فرات احیا کرده و تمامی بازیگران از میان رقبای ارتش سوریه را تحت چتر پوشش خود گرفته است. کردها و ترک‌ها و داعش و گروه‌های مسلح ضد دولت همگی با اشغالگری ترکیه در شهر جرابلس همراهی می‌کنند. اینها برگه‌های آمریکایی هستند که نقش‌های متفاوتی را در سناریویی که از چند روز پیش با ورود 15 تانک ترکیه تحت پوشش مشترک هوایی آمریکا و ترکیه به اراضی سوریه آغاز شده، ایفا می‌کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.