مصری ها به مدیریت حج توسط عربستان سعودی اطمینان ندارند

صفحه "شبکه حج و عمره" در توییتر اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی یک مرکز پژوهشی در مصر کرده است که در آن دیدگاه حجاج مصری را راجع به مدیریت حج در سال جاری پرسیده است.

شبکه حج و عمره https://twitter.com/muslimhajj/status/770223637777510400) متشکل از مجموعه ای از اساتید و داشجویان عرب در زمینه فقه و علوم اسلامی است که پشت پرده مدیریت حج توسط آل سعود را منتشر می کند و اعلام کرده که می کوشد تا حج را از سیاسی سازی از طرف سعودی ها دور سازد. بنا بر نتایج مهم و درخور توجهی که این شبکه منتشر کرده، 21 درصد از حجاج مصری ترجیح می دهند تا حج خود را به دلایل امنیتی به سالی دیگر موکول سازند.
این مجموعه گزارش نظرسنجی "مرکز عربی پژوهش و تحقیقات" در مصر را منتشر کرده است. این مرکز تعداد شرکت کنندگان در این نظرسنجی را 6000 نفر عنوان کرده که امسال قصد به جا آوردن مناسک حج را داشتند و انتخاب آنها نیز به صورت تصادفی و از میان افراد دارای سن 25 تا 75 سال انجام شده است.
همچنین بر اساس این نظرسنجی، حدود 42 درصد از مشارکت کنندگان اعلام کرده اند که به حج امسال با خوشبینی نمی نگرند و 33 درصد نیز گفته اند که هرگز امیدی به بازگشت از حج به وطن شان ندارند.
شبکه حج و عمره افزوده است که تعداد زیادی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی ترجیح می دهند حج خود را به سالی دیگر که امنیت برگزاری مراسم بیشتر است موکول نمایند و نزدیک به 21 درصد از افرادی که برای حج سال 1437 در مصر ثبت نام کرده اند نیز نظر خود را عوض کرده و منتظر تضمین های جدی تری برای حفظ جان خود هستند و فکر می کنند باید بهبود واقعی در مدیریت حج امسال اتفاق بیفتد.
این شبکه افزود که 43 درصد از مشارکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که از نحوه پیگیری دولت مصر نسبت به حقوق شهدای مصری در حادثه منا که در حج سال گذشته اتفاق افتاد ناراضی هستند.
آنها با اشاره به اینکه نظر شرکت کنندگان را راجع به بکارگیری فناوری های نوین توسط حکومت عربستان برای بهبود مدیریت حج پرسیده اند، اعلام کردند که پاسخ ها بدین گونه بوده است: 29 درصد پاسخ داده اند که این کار بسیار خوبی است و 52 درصد نیز اعلام کرده اند که بسیار ضعیف بوده است. همچنین 19 درصد نیز آن را متوسط ارزیابی کرده اند. همچنین در پاسخ به این سوال که نظرشان راجع به فریضه حج در شرایط کنونی چیست، 23 درصد پاسخ داده اند که حج یک عمل دینی بدون خطر است و 45 درصد پاسخ داده اند که حج یک عمل دینی دارای خطر متوسط و 32 درصد نیز اعلام کرده اند که یک عمل دینی دارای خطرهای فراوان است.
طبق این نظرسنجی، 24 درصد از شرکت کنندگان در پاسخ به سوالی دیگر، نبود امنیت و همچنین حوادثی که منجر به جان باختن حجاج در سال گذشته شد را، امری طبیعی می دانند و 43 درصد نیز معتقدند که نبود امنیت در ایام حج، بدلیل سوء مدیریت حکومت سعودی ها بوده است. 15 درصد نیز این حوادث را به دلیل عدم رعایت مقررات امنیتی از طرف خود حجاج دانسته اند و بالاخره 18 درصد نیز اعتقاد دارند که دلیل این اتفاقات، قضا و قدر الهی است و انسان ها هیچ دخالتی در آن ندارند. گفتنی است که میزان داوطلبان اعزام به حج در سال جاری نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش را نشان می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.