نگرانی امریکا از واگذاری سلاح به طالبان

سایت رزاق مامون با انتشار گزارشی با عنوان "نگرانی امریکا از تصمیم ارگ برای دادن اسلحه به طالبان" اعلام کرد که منابع امریکایی نسبت به گزارش ها در مورد ارسال و تحویل تسلیحات بزرگ از سوی دولت افغانستان به گروه طالبان در مناطق شمالی این کشور، ابراز نگرانی کرده اند.

در همین راستا سید حسیب مصلح از آگاهان امور، گزارش تازه ای را از عملیات پشت پرده از سوی کارگزاران کاخ ریاست جمهوری افغانستان فاش کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی منابع متفاوت و معتبر؛ اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد پس از اوج گیری اختلافات میان محمد اشرف غنی و دکتر عبدا... ، تصمیمات خطرناکی از سوی مقامات کاخ ریاست جمهوری اتخاذ شده که واگذاری سه استان شمالی و همچنین استان هلمند در جنوب افغانستان از جمله مهم ترین این تصمیمات است. به گفته منابع آگاه؛ هدف از انجام چنین اقداماتی، این است که ائتلاف شمال در خانه خود درگیر کشمکش و جنگ شده و از این طریق هر نوع توان مقابله آنها برای دستیابی به امتیازات سیاسی از دست داده شود.
اقدام دیگری که در این گزارش آمده و گفته می شود که باعث نگرانی امریکا و ناتو شده؛ سپردن سلاح های سنگین و سبک ارتش و پلیس افغانستان به جنگجویان طالب در مناطق شمالی که بنابه دستور تیم حاکم صورت می گیرد. مقامات امریکایی از روند تحویل اسلحه های ارتش ملی به طالبان از سوی گروه های خاص در دولت افغانستان ابراز نگرانی نموده و این موضوع را صریحاً با محمد اشرف غنی و محمد حنیف اتمر، مطرح کرده اند. این روند بگونه ای است که بر اساس آمارهای منتشر شده غیر رسمی؛ تسلیحاتی که گروه های تروریست از ارتش و پلیس افغانستان گرفته اند، در برخی مناطق به مراتب بیشتر از تجهیزاتی است که در اختیار نیروهای ارتش ملی افغانستان است. این در حالی است که در گزارش منتشر شده در سایت رزاق مامون ادعا شده که گروه های منسوب به ائتلاف شمال در کابل، تمامی این اطلاعات را بطور مستند و مستدل تایید می کنند.
در پایان گزارش رزاق مامون آمده است که تعدادی از مخالفان دکتر غنی ادعا می کنند که دولت کابل اکنون در موضع موافق با دستگاه اطلاعاتی پاکستان (آی، اس، آی) قرار گرفته و همانند آی اس آی، تدارکات و تسلیحات مورد نیاز گروه های تروریستی را بطور سخاوتمندانه در اختیار آنها قرار می دهد. در این گزارش تاکید شده که در راستای اجرایی نمودن همین سیاست؛ سقوط کندوز هنوز هم در دستور کار است و با سقوط دوباره این شهر، قرار است نیروهای محلی وابسته به گلبدین حکمتیار، در آنجا مستقر شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.